آبیاری بهینه و کمبود آب

آبیاری

روش‌های نوین آبیاری

آبیاری بهینه و کمبود آب : امروزه چالش آب و کمبود منابع آبی در دسترس، منجر به تغییر در روشهای آبیاری به منظور افزایش بازدهی آن گشته است.

شاید متداول ترین روش آبیاری کم مصرف شناخته شده آبیاری قطره ای باشد که امروزه در ایران هم متداول شده است.

اما باید توجه نمود که آبیاری قطره ای اساسا برای کشت جالیزی و گلخانه ای روش موثری است چرا که سبزیجات ، صیقی جات و گلها عمدتا دارای ریشه های سطحی می باشند و مقدار آبی که با مرطوب شدن خاک پای گیاه دریافت می کنند جوابگوی نیازهایشان می باشد.

اما در آب‌یاری باغات که درختان دارای ریشه های گسترده و عمقی می باشند آبی‌اری قطره ای نه تنها بهینه نیست و پاسخگوی نیازهای درخت نمی باشد.

از آنجا که مانع رسیدن آب به ریشه های تحتانی درخت می گردد منجر به گسترش سطحی ریشه ها در مجاورت خاک می شود و درخت را در رقابت با علقهای هرز سطحی و گسترش بی رویه آنها بدلیل آب‌یاری سطحی آسیب پذیر می نماید.

 

حال آنکه با روش آب‌یاری عمیق می توان آب را در لایه های پایینتر خاک به ریشه رساند و ضمن حفظ تغذیه ریشه ار منابع موجود در لایه های پایینی به کاهش علفهای هرز سطحی و رشد بهتر درختان هم کمک نمود.

در مجموعه فیلمهایی که به این منظور آماده کرده ایم این روش و مزایای آن نشان داده می شود ، امیدواریم که برای کشاورزان عزیز مفید واقع شود.

در پست‌های آینده به این مطالب بیشتر رسیدگی خواهیم کرد

 

برای دیدن ویدئوهای آموزشی در زمینه نگهداری ابزارآلات کشاورزی به این لینک بروید.

ما را در یوتوب نیز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *